Mijn naam is Willem Boddendijk, vader van Eva en Lieke en echtgenoot van Anouk. Op 5 juni 2014 ga ik nogmaals mijn stinkende best doen om de Alpe d'Huez fietsend te beklimmen. Ik wil mijn prestatie van vorig jaar verbeteren door minstens 5 keer naar boven te fietsen! Hiermee wil ik geld inzamelen voor de Alpe d'HuZes organisatie, die er zorg voor dragen dat alle opbrengsten ten goede komen aan het KWF. Hun antistrijkstokbeleid is fantastisch!

Je kunt hen helpen door mij te sponsoren, op mijn sponsorpagina op de Alpe d'HuZes deelnemerssite kun je me steunen!
Als je mijn belevenissen tijdens mijn voorbereidingen en de dag zelf wil lezen, kijk dan naar mijn blog van 2013 (zie menu boven)

Tijd vliegt

Ach, niet te geloven! We zijn zo weer maanden verder en ik heb me al weer ingeschreven voor deelname aan Alpe d'HuZes 2015!
Ik wil nu alvast vertellen dat ik in 2014 een prachtige 5 beklimmingen heb gehaald! Voor 2015 is de lat ietjse hoger gelegd, ik ga voor ZES :).
Ik zal snel mijn site verder bijwerken en een nieuwe blogreeks beginnen.

Nog iets meer dan één dag

Col dOrnon daarna via Allemont Villard Regulas terug naar Alpe dHuez   Ride   StravaNog 1 dag, 5 uur en 10 minuten voor de start...
Ik ben nu sinds zondag met de AlpenKanjers in Alpe d'Huez, we zitten in het hart van het hele Alpe d'HuZes evenement. Ons hotel ligt ongeveer áán het parcours. Prima plekje! De hele groep is sinds vanavond compleet, het voelt hier al weer érg goed. Een lichte spanning heerst er over de groep nu het zo dichtbij komt. Ook al heb ik het vorig jaar al eens meegemaakt, het blijft een spannende beleving!
Ik heb maandag een mooite tocht gefietst, waarbij ik eerst de afdaling van Alpe d'Huez naar le Bourg d'Oisans moest maken, 14 km dalen! Na mijn belevenissen in de Ardennen vond ik écht niet leuk! Ik heb de schrik er nog wel inzitten, maar niet zodat ik verkramp hoor, ik ben juist voorzichtig en gebruik alle tips die me zijn gegeven ná de val (beter laat dan nooit).
Maarten en ik zijn de Col d'Ornon vervolgens opgefietst, een mooie klim die niet zo idioot steil is als de Alpe zelf. Daarna met een omweggetje richting Allemont, waar hij een paar weken geleden zat voor een fietsclinic. Van daar kun je terug naar Alpe d'Huez via Villard Reculas, een veel rustigere klim, met dezelfde hoogtemeters. Het viel me absoluut niet tegen. Wetende dat ik op dat moment nog niet gewend was aan de hoogte waarop we zitten (nog niet genoeg rode bloedlichaampjes), fietste ik met een redelijke hartslag naar boven, op een tempo dat volgens mij iets hoger lag dan vorig jaar!
Nu nog een dag rust: letterlijk! Dan donderdag de grote dag, ik heb er zin in!

Als je me wil volgen dan kan dat op verschillende manieren:
1 - via de Alpe d'HuZes App (zie vorige blogpost)
2 - via de site van Alpe d'HuZes: http://www.opgevenisgeenoptie.nl/tijden
Zoek me op naam, of mijn startnummer 3683: bij details zie je mijn klimtijden, foto's en videos (ik weet niet of het beeldmateriaal live te zien is of later)
3 - Via de livestream van Alpe d'HuZes op: http://www.opgevenisgeenoptie.nl/live . Er zijn vier webcams waarmee je kunt zien wat er afspeelt. Of je mij daarop zult zien, is nog maar de vraag natuurlijk.
4 - De hele dag op televisie via het NPO nieuws themakanaal.

Nu slapen en morgen rust!

Hoe kun je me volgen?

Ad6 AppNog maar 8 dagen en dan is het 5 juni: de dag van Alpe d'HuZes. Met gezonde spanning kijk ik ernaar uit, heb ik wel voldoende getraind, zal ik last hebben van mijn knie, gaat het regenen? Om gek van te worden!
De thuisblijvers kunnen mijn inspanningen volgen via de Iphone (Ipad), Android en Windows Phone app.
Hieronder vind je de links naar de verschillende versies:
iPhone & IPad
Android
Windows Phone
Installeer de App, voeg mij dan toe bij 'Mijn Deelnemers', zoek me op naam of mijn startnummer 3683. Je krijgt dan op 5 juni automatisch berichtjes als ik een tijdsregistratie punt passeer en kunt me op de voet volgen!
Uiteraard kun je me nog steeds sponsoren. Dat wilde je toch al, maar was er nog niet aan toe gekomen toch? Kijk op http://tyurl.org/8xDAco om te kiezen uit een donatie of een toezegging per beklimming! Ik beloof je dat al het geld bij het KWF terecht komt!

La Roche Ardennen - fietsen en vallen

10264776 612506668835742 8776272384335564839 nHet is toch waar, men publiceert alleen de successen en de leuke zaken op het internet. In mijn vorige blog gaf ik al aan dat ik naar de Ardennen ben geweest met de AlpenKanjers en dat je beter in het zadel kan blijven zitten.

Nou dat moet je érg letterlijk nemen. Op 11 april zijn we naar La Roche in de Ardennen gegaan voor ons traditionele AlpenKanjers Ardennenweekend. Het was gelukkig prachtig weer en toen we op vrijdag om 12 uur aankwamen hebben we snel de kamerindeling gemaakt en op de fiets gesprongen. Na een jaartje was het een feest van herkenning om weer daar te fietsen. We gingen eerst naar het dorpcentrum, waar we gesplitst zijn in verschillende groepjes. Als eerste gingen we de lange klim vanuit La Roche richting Samree Rue du Cielle (weg van de lucht toch?) een klimmetje van de 2e categorie, gemiddeld 4%, maar met stukjes boven de 12%. Ik herinnerde me nog van vorig jaar dat dit me vies tegenviel, dit jaar voelde het goed. Ik heb goed op mijn hartslag gelet en ben in de D3 hartslagzone naar boven gereden, samen met Marije Oosterbaan. We bleken redelijk gelijk te rijden, gezellig! Het voelde niet alleen goed, ook mijn gemiddelde snelheid op deze klim was in een jaar vooruit gegaan van 14,3 naar 15,6 km, 8% sneller. Lang leve Strava, waar alle statistieken en details opgeslagen zijn :). Ik blijf toch die tech-nerd, zelfs als het om fietsen gaat!
De terugweg was voor mij nieuw, over gloednieuw asfalt terug naar het prachtige landgoed Le Hérou. Heerlijke lange afdalingen, welke erg lekker gingen. Mijn gewicht is soms toch een voordeel en ik voelde me steeds zekerder in de afdalingen: gecontroleerd maar wel snel (dacht ik).
Die avond was weer erg gezellig en inspirerend. We hebben niet héél veel momenten waarop we met zijn allen zijn, dus dit was een kadootje.

20140412 113911-MOTIONDe volgende dag stonden de klassiekers op de agenda: de Col de Haussire (7% gemiddeld) en een korte muur van 1 km bekend als de Route de Maboge of de 'Mur de la Vélomédiane'. Deze heeft een gemiddelde van 12% maar is op zijn zwaarste delen boven de 20%. Dit blijft een verschrikkelijk stuk weg, maar ik ben ook deze keer niet afgestapt, ik ben zelfs in het vlakke deel niet gestopt om te rusten. Niet verkeerd vond ik zelf eigenlijk! Hierna nog een klein klimmetje om daarna naar het dorp te gaan voor de lunch!
In de afdaling naar het dorp ging ik weer lekker, het ging niet extreem hard, maar lekker vlot. Ik voelde me goed en reed zelfs op kop. Ik was nog maar een kleine kilometer van het dorp toen het fout ging.

De dag na de valIk was in een flauwe bocht naar links, met rechts van de weg de berg waar we omheen slingerden. Ik merkte dat ik door de middelpuntvliedende kracht naar buiten werd geduwd en ik hield het niet onder controle. Ik schoot met mijn voorwiel in een afwateringsgeul naast de weg en het volgende wat ik weet is dat ik op het asfalt lag, ongeveer op mijn fiets en vlak voor me lag mijn fietscomputer. Deze heb ik opgepakt (toch zonde om te verliezen) en ik probeerde mijn fiets op te pakken. Ik was niet helder, dat merkte ik wel, maar ik had ook geen pijn. Toen ik naar beneden keek schrok ik me rot, mijn hele knie lag open en mijn kuit was één grote schaafwond. Mijn nek was ook wat stijf en ik had last van mijn borstkas.
Achteraf bleek dat ik eerst met mijn schouder en hoofd tegen de berg naast de weg ben geklapt, daarom was ik rechts ook helemaal zanderig, en vervolgens teruggestuiterd op de weg. Mijn aanvaring met de berg heeft de snelheid eruit gehaald, anders had ik nóg veel verder open gelegen. Volgens Strava reed ik 52km p/u toen ik viel, dit had véél erger uit kunnen pakken!
Patrick en Pieter hebben me naar het ziekenhuis verderop gereden (20km), waar de dokter me 2 minuten heeft bekeken en de zuster me in het frans uitlegde dat het niet gehecht kon worden, aangezien het te vervuild was. Het lichaam moest dit eerst verwerken. Veel betadine erop en verbinden. Het was fijn om heb erbij te hebben en om me even aan Pieter te kunnen vasthouden, ik was toch iets labieler dan ik dacht.
Die avond hebben we nog een goede barbeque gehouden op het landgoed, maar om 9 uur ging bij mij het licht uit, snel slapen.

stuur kapotIk ben nu zes weken verder, mijn fiets heeft een nieuw stuur, nieuwe shifters en is opnieuw afgesteld en de wond is bijna helemaal dicht, nog maar 3 mm dicht te groeien! Ik fiets ondertussen wel weer hoor, dat gaat gelukkig goed! Ik heb meer dan drie weken niet kunnen fietsen na de val, ik maakte me veel zorgen over mijn conditie, deze lijkt aardig terug. Over twee weken zal het blijken tijdens Alpe d'HuZes!